Wat heb je allemaal nodig als je een goede gastvrouw-gastheer wilt worden?

Verbale & non verbale communicatie

Wat is communicatie?

Communicatie is het uitwisselen van informatie. Het overbrengen van je wensen, mening en/of behoeftes. Je hebt een boodschap, bijvoorbeeld een vraag. Die breng je over en de ander ontvangt deze boodschap en beantwoord deze. Het woord uitwisselen wijst op tweerichtingsverkeer. De één geeft iets en de ander ook. Je kunt pas van communicatie spreken als de ander reageert op jouw boodschap.

Hoe belangrijk is communicatie?

Iedereen communiceert, alleen gaat dat soms niet altijd goed. Als de ontvanger de boodschap anders begrijpt dan de zender bedoelt verloopt de communicatie niet goed. Het niet goed overbrengen van de boodschap en/of het niet juist ontvangen van de boodschap zorgt voor ruis in de communicatie en dan wordt deze verstoord. Dan gaat een deel van de boodschap verloren en/of komt de  boodschap niet goed over.

Boodschap-spel spelen: Nummer 1 fluistert (niet al te duidelijk) een boodschap in het oor van nummer 2. Die geeft fluisterend aan nummer 3 door wat hij of zij denkt gehoord te hebben en zo gaat het de hele kring rond. Tenslotte zegt de laatste wat hij of zij denkt dat de boodschap is

Is het eigenlijk mogelijk om te communiceren zonder te praten?

Soorten communicatie:

Verbale communicatie:

Bij verbale communicatie uit je je met woorden. Dit kan zowel gesproken of geschreven zijn. Ook de manier (intonatie) speelt hierin een rol. De manier waarop je iets zegt, stemvolume en tempo van spreken zijn hier belangrijke factoren in.

Non – Verbale communicatie:

Communicatie zonder woorden. Je gebruikt je houding en gebaren om een boodschap aan een ander duidelijk te maken. Onder te verdelen in lichaamshouding, ondersteunende gebaren maar ook uiterlijk en kleding.

Het verbaal en non-verbaal samen noemen we ook wel de totale communicatie. Non verbaal is ondersteunend aan de verbale communicatie.  De ontvanger zal je boodschap hierdoor beter begrijpen.

Kijk naar onderstaand filmpjes. Welke manieren van communicatie zijn hier toegepast en is dit dan verbaal – of non-verbaal:

Filmpje over non-verbale communicatie:

Filmpje over gastgerichte communicatie:

Houding

    • Houding als werknemer
      • Beloftes en afspraken nauwkeurig nakomen
      • Leren van je fouten
      • Weten van aanpakken
      • Flexibel zijn
    • Houding als collega
      • Je helpt graag anderen
      • Je ben fijn in de omgang
      • Je bent integer
      • Je staat open om te leren
    • Houding als gastvrouw/heer
      • Enthousiaste uitstraling
      • Open lichaamshouding
      • Aandachtig luisteren
      • Oogcontact maken

Do Not…

  • Val collega’s niet af in het bijzijn van gasten
  • Laat gasten niet lang wachten op drankjes
  • Vermijd populaire taal richting gasten
  • Sta nooit met je rug naar gasten
  • Hard praten in het bijzijn van gasten
  • Niet reageren op signalen van gasten
  • Zeggen dat je iets niet weet en het niet gaat uitzoeken

Do!…

  • Gebruik altijd een dienblad
  • Ben je bewust van je uitstraling
  • Zorg dat er nergens lege glazen zijn
  • Kijk verder dan je eigen taak of wijk
  • Ruim rommel op en werk netjes
  • Ben proactief naar de gast
  • Spreek met twee woorden
  • Loop nooit met lege handen
  • Kijk altijd om je heen, merk gasten op
  • Zeg altijd alle gasten gedag

Kun je in dit filmpje een aantal zaken opmerken over een goede houding in de horeca: