Wat is gastvrijheid?
Het ervaren van gastvrijheid heeft te maken met je welkom en op je gemak voelen. Gastvrijheid is het bestaansrecht voor de horeca. Het is daarvoor belangrijk dat je altijd de verwachtingen van de gasten overtreft en er voor zorgt dat deze altijd op nummer 1 staan.
Kijk maar eens naar onderstaand filmpje, waarin de essentie van gastvrijheid duidelijk wordt.
PGO-model
Met het PGO-model kunnen we raakvlakken met gastvrijheid van het horecabedrijf in 3 groepen onderverdelen namelijk:
Als je jezelf de vraag zou stellen wat jij het belangrijkste vindt als je ergens gaat eten en/of drinken, dan kun je al je bevindingen in de bovenstaande 3 categorieën verdelen.
Wanneer je alles voor jezelf hebt onderverdeelt zal er 1 ding opvallen en dat is dat 80% van de kaartjes bij gedrag hangt. Dit is dus ook echt het geval bij gastvrijheid.
Je restaurant, café, hotel of wat dan ook kan gastvrij ingericht zijn, hygiënisch zijn en de sfeer kan goed zijn maar uiteindelijk maak jij de ervaring compleet!
Gastreis
De gastreis omvat alle contactmoment van de gasten van ontvangst tot vertrek. Ontvangst is samen met het vertrek het belangrijkste moment om indruk te maken. Maar ook daartussen is er een reeks aan momenten waardoor jij deelneemt aan de reis van de gast.
Welkom heten en begroeten.
Je kunt er direct bij binnenkomst voor zorgen dat de gast zich op zijn gemak voelt.
Opnemen van de bestelling
Hier kun je je als gastheer onderscheiden en je moment pakken om je gasten tot je te binden.
Routing en samenwerking tussen bar en bediening
Gasten zien wat je doet, een goede samenwerking met je collega’s word vaak opgemerkt.
Uitserveren
Een tweede moment om te shinen, laat zien dat je verstand van zaken hebt
Afrekenen
Het einde van de gastreis, maar niet minder belangrijk. Wanneer deze stap wordt afgeraffeld kun je de hele avond nog zo je best hebben gedaan maar gaan de gasten toch met een slecht gevoel naar huis.
Lees het volgende artikel en ga bij jezelf na waar de gastreis in deze situatie spaak loopt.
Gast: ‘Denkt u dat het al bijna komt…?’